1394 / 2 / 5 :تاریخ انتشار

روحانی بازی‌‌ساز، یا بازی‌ساز روحانی؟


در روز سه شنبه اوّل اردیبهشت 94، با حاج‌آقا بنیسی، مدیرعامل شرکت رسانه‌گستر بنیسی، مصاحبه ای ترتیب دادیم. ایشان با رویی باز، پذیرای ما شدند و یک گفت وگوی صمیمی، با ایشان داشتیم که ...

-ضمن عرض سلام و خداقوّت و وقت به خیر، خدمت شما، و تشکّر به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید. ما ایرانی ها وقتی به یک روحانی می رسیم، اوّلین چیزی که به ذهن مون می آد، اینه که چند سؤال شرعی یا اخلاقی از او بپرسیم و یا نهایتاً بپرسیم که چه کتابی مفیده یا یک مشاوره ی مذهبی از او بگیریم؛ امّا امروز ما در کنار یکی از مبلّغین حوزه نشسته ایم و می خواهیم بپرسیم که: حاج آقا! شما به چه بازی های رایانه ای علاقه دارید؟ بسم اللّه الرّحمان الرّحیم. علیکم السّلام و رحمة اللّه، و خیر مقدم خدمت شما و همکاران تان. من بازی های رایانه ای زیادی انجام داده ام؛ ولی به دو مدل از بازی های رایانه ای بیش تر علاقه دارم؛ اوّل بازی های جنگی سه بعدی و دوم بازی های ماجراجویانه و معمّایی. -خُب حالا لطف بفرمایید خودتان را معرفی بفرمایید؟ حبیب داستانی بِنیسی هستم، طلبه ی حوزه ی علمیّه ی قم، و مدیرعامل شرکت رسانه گستر بِنیسی. -وظیفه ی اصلی شرکت رسانه گستر بنیسی، چیست؟ و چه خدماتی تا به حال ارائه داده است؟ عرض کنم که شرکت ما از زمان بدو تأسیس تا الان یک هدف کلّی داشته: «ارائه ی مفاهیم ارزشی در قالب های نوین،» این کلّ دستور کار شرکت ماست که الان با توجّه به مصداق یابی هایی که کردیم، بحث بازی های رایانه ای را در دستور کار قرار دادیم. حدود هشت سال است که در این بخش فعّالیّت داریم و توانسته ایم چند بازی رایانه ای ارائه کنیم. -می توانید در مورد بازی های شرکت بنیسی، بیش تر توضیح دهید؟ بله. اوّلین بازی؛ «عملیّات انهدام یک» بود. بیش از نیمی از چرخۀ تولید آن زمانی انجام شد و ساخته شد که هنوز بنیاد ملّی بازی های رایانه ای شکل نگرفته بود؛ کار بسیار بدیع و تازه ای بود، در بازی عملیّات انهدام یک، نبرد فاو یعنی همان عملیّات والفجر 8 ساخته و پرداخته شد. دومین بازی؛ «عملیّات انهدام 2» نام گرفت که مرداد 92 به بازار آمد. موضوع آن نبرد خرّمشهر؛ یعنی همان عملیّات بیت‌المقدّس است - که البتّه بیت المَقدِس درست است -. بازی دوم به مراتب قوی تر، باکیفیّت تر و دارای محتوای عمیق تری نسبت به بازی اوّل است، هرچند که بازی اوّل هم در زمان خودش به نظر من کار بسیار خوب و ارزشمندی بود. -پس شما از هشت سال پیش، شروع به بازی‌سازی کردید؛ میخواهیم بدونیم که حاج‌آقا بنیسی، اوّل بازی ساز بود، بعد طلبه شد و یا این که اوّل طلبه شدید، بعد بازی ساز؟ طبیعتاً اگر بازی های کودکانه را می فرمایید، اوّل بازیکن بودیم[با خندۀ ایشان]؛ بعد شدیم طلبه؛ ولی در زمان طلبگی هم علی رغم مشغولیّت های فراوان علمی و غیرعلمی، بحث بازی ها را پیگیری می کردم و انجام می دادم. -فقط بازی انجام می دادید یا علاقه داشتید خودتون یک روزی تولیدکننده باشید؟ ببینید، عملیّات انهدام 1 رو تقریباً زمانی شروع به ساختش کردم که حدوداً پایه ی 5 یا 6 حوزه بودم؛ یعنی همان اوائل طلبگی، بالتّبع آن زمانی که بازی می کردم، همیشه این به ذهنم خطور می کرد که به تولید بازی، ورود پیدا کنم؛ ولی خُب کار مشکل بود، تا این که دغدغه اش افتاد به ذهنمون و کار شروع شد. -چی می شه که حاج‌آقا بنیسی می ره سراغ بازی سازی؟ شفّاف تر بپرسم: این کار چه ارتباطی با هدف اصلی حوزه که در واقع تبلیغ است، داره؟ بازی رایانه‌ای یک رسانه است و عنصر اصلی و غیرقابل انفکاک رسانه هم پیام است؛ پیام رسانی، خب پیام و دیدگاه و تفکّر و ایدئولوژی های ناب شیعی الان دست کیست؟ دست علماست. واقعیّت مطلب هم همین است، درست است که دوستان و اساتید مختلفی در رشته‌های معارفی و... زحمت می‌کشند؛ امّا آن هایی که به کُنه دین و معارف دین رسیده اند، قاعدتاً علمای دین هستند؛ بالتّبع چه کسی می‌تواند این پیام را ارائه کند؟ همین بزرگان. از طرف دیگر، بازی و بازی سازی، فقط یک قالب و ابزار است و با توجّه به استقبال عمومی و بیش از حدّی که از این قالب می شود و روزافزون هم هست، می توانیم این ادّعا را داشته باشیم که: یکی از مصداق های اصلی تبلیغ حوزوی، تولید بازی های رایانه ای ارزشی است. -این در واقع فکری نو است که پیام را به این شیوه به دیگران منتقل کنیم؛ اما شاید خیلی از دوستان شما باشند که چنین نظری نداشته باشند. نظر حوزه، دوستان روحانی و اساتیدتون در مورد کارهای شما چیه؟ تا حالا به شما اعتراض کرده اند که مثلاً به درس و بحث تان برسید، شما را چه به بازی و یا از شما بخواهند که این کار رو به دیگران واگذار کنید... خب دوستان حوزوی ما چه آن هایی که الان طلبه هستند و در پایه های پایین¬تر مشغول اند و چه آن هایی که آدم های بزرگی شده اند، این ها دو - سه دسته می شدند: یک عدّه مخالف بودند. اساتیدی هم داشتم که مشوّق بودند، یک عدّه ای هم که بینابین هستند و هیچ موضع خاصّی ندارند؛ البتّه اگر موضوع به درستی و به روشنی برای همه تبیین شود، همه ما را در این راه همراهی خواهند کرد. بازی و بازی سازی، فقط یک قالب و ابزار است و با توجّه به استقبال عمومی و بیش از حدی که از این قالب می‌شود و روزافزون هم هست، می توانیم این ادّعا را داشته باشیم که: یکی از مصداق های اصلی تبلیغ حوزوی، تولید بازی های رایانه ای ارزشی است. -از سخن شما این طور می شود برداشت کرد که آن دسته از افرادی که مخالف شما بوده اند، در واقع نیّت خیر داشته اند؛ یعنی می دانستند یا حس می کردند که شما در بحث های علمی و فقهی یک رشد و جهشی خواهید داشت؛ امّا حالا می خواهیم بدانیم با این وضعیّت که شما به سراغ بازی سازی رفتید و در این جایگاه فعّالیّت می کنید، چه کارها و چه خدماتی برای حوزه داشته اید؟ عرض کنم که خب ما تقریباً تحصیلات رسمی مان در حوزه به اتمام رسیده؛ یعنی سطوح مقدمات، یک، دو و سه - که به سطوح دو و سه، سطوح عالی می گویند - و درس خارج و دوره های چهارساله ی آن و امتحانات آن به حمداللّه همگی با موفّقیّت و عالی به اتمام رسیده است؛ ولی خب کماکان درس و بحثم به راه است و ذوق و شوق طلبگی مان هنوز توی دلمان فوران می‌کند؛ در حوزه هم کارهای خوبی انجام دادیم که کارهای بزرگی بود، دو کرسی جدید را رسماً می توان گفت که ما راه اندازی کردیم. در مدرسۀ علمیّۀ حقّانی -که ما سال ها در آن جا درس می خواندیم- مدیر آن جا و یکی از اساتید خوبمان از ما خواستند که یک کار پژوهشی در فقه انجام بدهیم، دو کرسی جدید به نام «تجزیۀ داده‌ها» و «تحلیل داده ها» در آن جا شروع شد. چند سالی هم تدریس شد که ان شاءاللّه ادامه هم پیدا می کند و ان شاء اللّه جواب فوق العاده ای خواهد داد. در نگاشته های حوزوی حدود 30 جلد کتاب و جزوه و مباحث مختلف دین و مباحثی که حتّی در حوزه به عنوان یک درس قلمداد نمی شوند، مانند «همسایه داری» که درس نیست؛ امّا یک معرفت است، این‌ها هم سلسله مقالاتی است که کسانی که دوست دارند، می توانند به رزومه ی علمی ما در وبگاه benisi.ir مراجعه کنند که مستندات آن به صورت مفصّل با لینک هایش موجود است. -پس با این وجود شما باید خانواده ی صبوری داشته باشید. توی منزل چی، چه کمکی به شما می کنند؟ شما چه کمکی به آن ها می کنید؟ زمانی را به بازی اختصاص می دید؟ مثلاً با خانواده دور یک رایانه بنشینید و با هم بازی کنید؟ بله خب، خانواده گه گاه گِله هم می کنند که شما زیاد سرتون رو شلوغ کردید و کم‌تر به فکر تفریح و مسافرت و مهمانی ها و این جور چیزها هستید؛ ولی به نظرم نه، کم نگذاشتم، شاید به مرور، این خستگی هایی که برای ما ایجاد می شود، نیاز به استراحت بیش تر هم داشته باشد؛ ولی خب الان من یک دختر کوچک دارم و بعضی وقت ها بازی های ساده را من می نشینم و انجام می دهم و ایشون نگاه می کنه یا ایشون انجام می ده و نتیجه اش رو به من گزارش می ده و با همان زبان بچگی، خوبی ها و بدی هایش را به من توضیح می‌ده. هم دلی در خانواده ی ما تا به جایی است که به همسرم آموزش دادم و ایشان الان یکی از اعضای گرافیک سه‌بعدی شرکت محسوب می شوند. -پس شما توانسته اید در خانواده تأثیرگذار هم باشید، باید به شما تبریک گفت. مشوّق اصلی شما در انتخاب این مسیر و (تأسیس) این شرکت و این بازی سازی چه کسی بود؟ مشوّق؟ دغدغه هایم مشوّقم بودند، مشوّق واقعی ام دغدغه هایم بوده؛ البتّه نافی کم داشته ام؛ یعنی: کسانی که مرا منع می کنند، خیلی کم بوده اند؛ ولی کسانی که از اوّل، خوب درکم کنند و حرفم را بفهمند، مانعم نمی شوند. اوایل که شرکت مثل الان نبود، استقبال عمومی ای وجود نداشت، امکانات نبود و... ولی بالتّبع با زحمات و دعای پدر و مادر، بزرگترها و اساتید تقریباً کار تا این جا پیش رفت؛ ولی واقعیّت مطلب اینه که نه مشوّق دولتی داشتیم و نه غیردولتی، نه درون خانواده، نه بیرون خانواده، ولی نافی هم نداشتیم. -ما می دونیم که حاج آقا بنیسی بیکار نیست. احتمالا دارید بازی می سازید، احتمالا هم دارید دوباره بازی جنگی می سازید؟ بله خب، ما مشغولیم، و اوّلین بار اینجا اعلام می کنیم که شرکت یک بازی جدید را در دست اقدام دارد، مراحل تولیدش دارد به پایان می رسد، اسم بازی «سفر جنجالی» است، بازی دوبعدی است، سه بعدی نیست، برخلاف آن چیزی که شما در ذهنتان بود، اصلا جنگی هم نیست، یک بازی ماجراجویانه است، در یک تمدن فرضی و بسیار زیبا که از شهرها و روستا-هایی تشکیل شده، اماکن متعدّدی دارد، داستانی پیش می آید، و خلاصه، بازی باز باید به همراه آن شخصیّت هایی که درون بازی نقش ایفا می کنند، همراه بشود، به جاهای مختلف برود، چیزهایی را کشف کند و جلوی یک خرابکاری بزرگ را بگیرد. تقریباً می توان گفت که این بازی در ایران نمونه ی نزدیک ندارد، ولی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سابقاً چند نمونه ارائه کرده بود که خب فاصله، خیلی خیلی زیاد است و امیدواریم به همین زودی ها ارائه بشود. -از «سفر جنجالی»تان بگویید. این بازی کی قرار است بیاد توی بازار و آیا تصاویری از آن را می توان دید؟ «سفر جنجالی»، امیدوارم به زودی زود وارد بازار بشه؛ البتّه خبرهای تکمیلی و دقیق‌تر را متعاقباً اعلام می کنیم. مردم عزیزمان، برای کسب اطّلاعات بیش تر و دیدن تصاویری از آن بازی، می توانند به وبگاه SafareJanjali.ir مراجعه کنند. همان جا هم می توانند نظراتشان را برای ما بنویسند و از همین الآن در مسابقۀ اینترنتی بازی حضور پیدا کنند. -ان شاء اللّه. ممنون از وقتی که به ما دادید.

تصاویر خبر


نظر و تعامل شما با خبر


اشتراک‌گذاری مطلب، نظردهی، و مشاهده نظرات بازدیدکنندگان

اشتراک‌گذاری مطلب در وبگاه‌های اجتماعی:

cloob

afsaran

Facenama

yahooMessanger

نظر شما

کد امنیّتی روبه‌رو را وارد سازید:

 

تعداد بازدید از این مطلب: 612 عدد

هنوز نظری درباره این مطلب ارسال نشده است.