1394 / 7 / 20 :تاریخ انتشار

از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان تا بازی رایانه‌ای سفر جنجالی


روزنامۀ همشهری، در صفحۀ اوّل خود، مصاحبه‌ای از «حجّت‌الاسلام حبیب داستانی بِنیسی» منتشر کرده است که در آن، از چندین نکتۀ مهم به صورت روشن پرده برداشته شده است...

روزنامۀ همشهری قم، روز دوشنبه، 20 مهر 1394، در صفحۀ اوّل و همچنین صفحۀ هشتم خود، مصاحبه‌ای اختصاصی از «حجّت‌الاسلام حبیب داستانی بِنیسی» منتشر کرده است که در آن، مدیرعامل «شرکت رسانه‌گستر بِنیسی» از چندین نکتۀ مهم به صورت روشن پرده برداشته است. در ادامه، متن این مصاحبه را مشاهده کنید:
«حجّت الاسلام حبیب داستانی بِنیسی»، به عنوان تولیدکنندۀ بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل «شرکت دانش‌بنیان رسانه‌گستر بِنیسی»، عزم راسخی برای استفاده از فرهنگ بومی و اسلامی در تولید ابزارهای نوین رسانه‌ای دارد. این عضو پارک علم و فن‌آوری استان قم با بیان اینکه «شرکت رسانه‌گستر بِنیسی» یکی از 23 شرکت دانش‌بنیان ثبت‌شدۀ استان قم در معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری است، گفت: کارگروه تشخیص صلاحیّت شرکت‌های دانش‌بنیان، مراحل و شرایط بسیار سختی برای پذیرش شرکت‌ها به عنوان عضو دانش‌بنیان دارد که این سخت‌گیری برای شرکت‌های حوزۀ علوم انسانی شدّت و پیچیدگی بیش‌تری دارد.
این کارآفرین بازی‌های رایانه‌ای اسلامی معتقد است که جامعۀ علم و فن‌آوری و در رأس آن، پارک‌های علم و فن‌آوری باید دقّت و ظرافت بیش‌تری برای پذیرش و حمایت از ایده‌های علوم انسانی داشته باشند.
«حجّت الاسلام داستانی بنیسی» گفت: نباید هر ایده‌ای به نام علوم انسانی و اسلامی وارد جامعه شود و از بودجۀ بیت‌المال مورد حمایت قرار گیرد. باید شاخص‌های ارزشی‌بودن ایده‌های علوم انسانی رعایت شود.
وی با تأکید بر اینکه کاری که رنگ و بوی خدایی نداشته باشد همیشه ابتر است، گفت: جامعۀ علم و فن‌آوری باید با حمایت از ایده‌ها و فعّالیّت‌هایی که رنگ و لعاب ارزشی دارند، باعث تقویت مبانی نظامی اسلامی شوند.

مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان
این پژوهش‌گر و تولیدکندۀ فعّال بازی‌های رایانه‌[ای] اسلامی با برشمردن برخی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: مدیر یک شرکت دانش‌بنیان در واقع یک عالِم و دانشمند در حیطۀ تخصّصی خود است؛ امّا همین مدیر همیشه درگیر کارهای سطحی و جاری مانند بیمه و مالیات است و متولّلیان امر بیمه و مالیات همکاری و مساعدتی با کسانی که در صدد تولید و ارائۀ کالاهای دانش‌بنیان هستند ندارند. این عضو پارک علم و فن‌آوری استان قم با تأکید بر اینکه مدیران سازمان‌های بیمه و مالیات نباید با شرکت‌های دانش‌بنیان مانند شرکت‌های تجاری بزرگ و ثروتمند برخورد کنند، گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما، درگیری با بروکراسی‌های ریز و درشت است و برای ملاقات ساده با رئیس یک مجموعه باید یک یا دو ماه با دلیل و بی‌دلیل نامه‌»گاری و آمد و شد کنیم که این برخوردها اصلاً با اخلاق اسلامی سازگاری ندارد.
تولید بازی تا پایان سال
این پژوهش‌گر حوزۀ بازی‌های رایانه‌ای در ادامه از راه‌اندازی و رونمایی از بازی دوبعدی «سفر جنجالی» تا پایان سال جاری خبر دارد و گفت: این بازی، نخستین بازی تخصّصی با محوریّت سبک زندگی اسلامی است که در حال حاضر دنبال رفع اشکالات و تکمیل آن هستیم. «حجّت الاسلام داستانی بِنیسی» با بیان اینکه برای توسعه و ترویج بازی سفر جنجالی در فضای مجازی، میان کاربران رقابت آنلاینصورت می‌گیرد، گفت: ایجاد رقابت آنلاین غیر از اینکه در شناسایی، فروش [و] آسیب‌شناسی فنّی و محتوایی بازی تأثیر دارد، می‌تواند تأثیر گسترده‌ای در توسعۀ فرهنگ و اندیشه و سبک زندگی اسلامی – بومی داشته باشد.
مدیرعامل «شرکت رسانه‌گستر بِنیسی» با تأکید بر اینکه شرکت‌های خارجی برنامۀ جامع و ویژ‌ه‌ای برای ایجاد رقابت آنلاین در سطح کاربران و مشتریان خود دارند، اظهار داشت: یکی از بازی‌های رایانه‌ای پرمخاطب به نام «کلش آف کلن» فقط در ایران بیش از 5 میلیون مخاطب دارد که علاوه بر سود سرشاری که برای سازندگانش دارد، موجب نفوذ و رسوخ اخلاق و فرهنگ وارداتی در جامعۀ ما می‌شود.
وی با بیان اینکه نباید مبهوت و الگوپذیر از فرهنگ و اندیشه‌های غربی شویم، افزود: غربی‌ها از طریق شرکت‌های بزرگ و ثروتمند [و] انواع و اقسام ابزارهای نوین رسانه‌ای، تفکّر و ذائقۀ خود را به دیگران تحمیل می‌کنند.
برای دانلود فایل کامل روزنامه، روی این‌جا کلیک کنید.

تصاویر خبر


نظر و تعامل شما با خبر


اشتراک‌گذاری مطلب، نظردهی، و مشاهده نظرات بازدیدکنندگان

اشتراک‌گذاری مطلب در وبگاه‌های اجتماعی:

cloob

afsaran

Facenama

yahooMessanger

نظر شما

کد امنیّتی روبه‌رو را وارد سازید:

 

تعداد بازدید از این مطلب: 442 عدد

هنوز نظری درباره این مطلب ارسال نشده است.